Så polerar du bilen

Hej,
Vi tänkte att vi kan försöka göra denna till en sån “jobbig” artikel, du vet som när man googlar efter en funktion i photoshop, och får upp en roman om allt som rör photoshop och det tar någon minut innan du faktiskt hittar det du sökte efter. 
 
Är det irriterande? Ja.
Verkar det vara ett bra koncept i och med att typ alla gör det? Kanske.
Värt att prova? Kanske? Så då kör vi, polering;
 

Viktiga saker att tänka på vid polering
Oavsett hur hur försiktig man är när man tvättar bilen så kommer det att dyka upp tvättrepor, ju bättre tvätt, desto färre repor, men du kommer aldrig att vara 100% skyddad från att lacken slits när bilen tvättas.

Hur ser man att bilen behöver poleras?
När lacken på en bil får tvättrepor så får lacken så kallade hologram, som runda ringar av repor som syns extra tydligt i direkt solljus. Anledningen till dessa är att man har schamponerat bilen i cirkulära rörelser och på så vis skapat runda små repor. Andra tecken på att bilen behöver poleras kan vara att lacken upplevs solblekt och oxiderad, något som snabbt drar ner helhetsintrycket på bilen.

Vad behöver man göra innan polering?
När du väl har bestämt dig för att polera lacken så är det väldigt viktigt att göra en grundlig biltvätt enligt konstens alla regler. Gör gärna alla stegen, alltså kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrost och schamponering (läs mer i inlägget här nedanför).

 
När bilen är ren och torr så behöver man gå på med lera, eller clay bar som det oftast kallas. Clay bar används för att fullständigt dekontaminera lacken, även från smuts om vanliga produkter inte biter på. Det må låta avancerat men är väldigt enkelt. Spraya på lite lubricering, gnugga leran försiktigt utan att trycka mot lacken. Gnugga gärna i raka rörelser och vik leran ibland för att smutsen inte ska dras emot lacken. Tänk på att leran kommer att matta av lacken lite, och därför är det extra viktigt att polera bilen efter att lera har används.
 

 

Hur polerar man en bil?
Att polera en bil och få ett bra resultat kräver ett bra handhavande. Om du känner dig osäker, prova först på kompisens eller svärmors bil innan du polerar din egen. 

Tänk på att hela tiden flytta runt polermaskinen. Om du kör på och håller den på samma plats så blir det för varmt och lacken kommer att ta skada. Tänk också på att hålla ett stadigt grepp om maskinen och att du inte behöver trycka så hårt. Följ bilens linjer och var försiktig när du polerar över vassa veck på karossen.

Vilken polermaskin är bäst?
Det finns enkelt uttryckt två typer av polermaskiner. Dessa lämpar sig olika bra beroende på vad ditt ändamål är;

Roterande: Denna maskin är i regel billigare, och den kommer att klippa bort (eliminera) repor snabbare. Nackdelarna är att den bygger upp mer värme och att du polerrosor kommer att dyka upp i lacken istället. Detta är ett bättre resultat än grova tvättrepor, men det är väldigt svårt att få ett toppresultat.

Oscillerande: Den vanligaste maskinen är den oscillerande som rör sig åt fler vinklar. Detta för att minska temperaturen och för att ge ett bättre slutresultat. 

 

Vilka polermedel är bäst?
Baserat på vilket resultat du vill uppnå så finns det olika produkter att välja mellan. Det beror främst på vilket skick lacken är i dagsläget. Vi har sammanställt nedan:

-Lättare tvättrepor – Light polish
-Mer påtagliga repor och viss oxidering – medium polish
-Kraftiga repor och omfattande oxidering – heavy polish

En stor fördel med dessa medel är att de inte har några fillers, det fina resultat som du uppnår kommer alltså att vara beständigt. Om du har använt Heavy polish så bör du också polera med Light polish för att få en perfekt finish. 

 

 

Vilka polertrissor är bäst? 
Minst lika viktigt som polermedel är polertrissor. För att göra det enklare så finns ett 3-pack med polertrissor av olika hårdhet:

-Mjuk (blå)
-Medel (orange)
-Hård (grön)

Dessa går att kombinera med alla polermedel, experimentera gärna för att hitta en kombination som passar just dig och din bil! Alla lacker är olika hårda och har olika defekter, därför är det viktigt att prova sig fram.

Hur håller jag bilen fin efter polering?
När bilen väl är polerad och fin så vill man behålla detta fina resultat så länge som möjligt. Därför är det viktigt att behandla lacken med en behandling som skyddar lacken mot repor och oxidering. 

Ett keramiskt lackskydd har längre hållbarhet än vax, står emot yttre påfrestningar bättre och kommer att efterlämna ett finare resultat och bättre glans. Innan keramiskt lackskydd appliceras så är det viktigt att rengöra lacken från polerrester med hjälp av isopropanol.

Happy polering!
//John

Varukorg
Rulla till toppen